Log me automatisch in bij elk bezoek
 Het is nu 02:51:10
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen

Distributieriem vervangen

Met dank aan Juul voor de how to en Vatanen voor de foto's

Waarschuwingen:

- Het is van groot belang dat je de nieuwe riem op tijd monteerd. Doe je dit niet dan heb je kans op grote motorschade.
- ER KUNNEN NOG FOUTJES INZITTEN! Blijf ook vooral zelf nadenken en zeg het even als je een foutje tegenkomt. Deze handleiding volgen is op eigen risico.

Vooraf:

- Je kunt gaan voor de goedkope versie of de iets duurdere (en verstandigere!) versie.
Bij de goedkope versie vernieuw je alleen de distributie riem en bij de iets duurdere versie vernieuw je ook de waterpomp, spanrol en v-snaar. De eerste twee zijn echt aan te raden. Als de spanrol vastloopt knapt je d-riem en heb je grote kans op zware motorschade. Als je waterpomp achteraf gaat lekken en je hem alsnog moet vervangen kan je deze gehele howto nog een keer doorlopen. De waterpomp wil zich namelijk nogal eens gaan zetten na verloop van tijd en als je dan een nieuwe d-riem erop zet dan kan de waterpomp anders belast worden waardoor hij gaat lekken.

In dat geval kun je alles weer loshalen en waterpomp Ă©n distributieriem vervangen.
De v-snaar enkel als het nodig is.
- Deze howto is van de 'TU series engine' volgens de Haynes. Als de foto's niet overeenkomen en de plaatsen voor het blokkeren van de tandwielen, heb je waarschijnlijk een 'XU series engine'. De procedure zal dan waarschijnlijk niet helemaal hetzelfde zijn.
- Laat de distributieriem (D-riem) nog zitten en haal hem er niet zomaar af!

Benodigdheden:

- Krik
- M10 bout
- M6 boor
- Steeksleutels of ratelset oid
- Momentsleutel voor aandraaien spanrol (23nM)
- Nieuwe D-riem, let op het aantal tanden!
- Zelfgemaakt tooltje om de d-riem op spanning te brengen. Hiervoor heb je een gewicht van 1,5kg nodig, een metalen strip van zo'n 12cm, vijl of schuurpapier en een M10 bout en moer.
- Eventueel nieuwe waterpomp en koelvloeistof
- Eventueel nieuwe spanrol
- Eventueel nieuwe v-snaar

Het maken van het tooltje

Maak 2 gaten in de metalen strip. Doe dit op een afstand van 8.0 cm van elkaar. Een gat van 10mm en een kleiner gat voor het touw.
Doe de bout door het 10mm gat en zet hem vast met de moer. Schuur/vijl nu de bout vierkant zodat hij in de spanrol past. Ik heb een schuurmachine gebruikt wat goed te doen was.

Hang een touw aan het andere gat en hang hier een gewicht van 1,5kg aan. Het touw moet zo lang zijn dat het gewicht onder je auto hangt of hoger als je daar plaats hebt. Voor de kracht die je tool op de spanrol uitoefent maakt het niet uit. Als het gewicht maar niet tegen de grond komt.

Het vervangen van de distributie-riem

1) Zet de auto in de hoogste versnelling en zet hem op de handrem.

2) Neem de negatieve accu pool los.


3) Krik de rechtervoorkant op totdat het wiel los van de grond komt. Zet assteunen of een reserve wiel oid onder de auto.

4) Verwijder de grote kap die achter het rechtervoorwiel zit. Verwijder ook de twee kappen van de D-riem. De plastic slang die in de weg zit even uit de houders halen.
De koelvloeistofslang had ik al los en zat mij niet meer in de weg. Als deze in de weg zit en je wilt hem los halen moet je het koelvloeistof eruit laten stromen. Zie stap 17 hiervoor.



5) Teken de richting van de v-snaar af, met de klok mee net zoals de d-riem. Maak de bouten van de dynamo wat los en verwijder de v-snaar





6) Maak de poelie los die op de krukastandwiel zit. Dit doe je door de buitenste 3 bouten
los te draaien. Niet aan de binneste bout komen! Het kapje wat hier achter zit ook verwijderen.




7) Je kunt nu de bougies er uit halen, maar het hoeft niet. Als je ze eruithaalt hoef je straks niet door de compressie heen te draaien.

icon_cool.gif Oke. Nu moet de nokkenas en krukas op het Bovenste Dode Punt (BDP) worden 'gelocked'. Ik ga ervan uit dat de riem er nog omheen zit en dat deze op tijd staat. De nokkenas zit aan het bovenste tandwiel, de krukas aan de onderste.

9) De nokkenastandwiel heeft een gat waar een M10 bout in kan als deze op de juiste positie staat. De bout nog NIET plaatsen.
Draai het rechtervoorwiel in de richting waarin je vooruit zou rijden. Hierdoor draait de motor ook (hij staat immers in de versnelling)
Doe dit totdat het gat van de M10 bout in het tandwiel van de nokkenas past (nog niet erin doen).

10) Haal nu het plastic klepje bij het vliegwiel eraf.



11) Kijk door de opening, je ziet het vliegwiel. het wiel heeft een uitsparing die tegenover een andere uitsparing komt als je het BDP te pakken hebt.
Echter maakt de krukas meerdere omwentelingen dan de nokkenas. Hierdoor kan het zijn dat je de inkeping nu niet ziet.
Als je de inkeping niet ziet moet je nog een slag verder draaien totdat het gat er voor de tweede keer voor komt te staan bij
het nokkenastandwiel.



12) Als je de inkeping ziet kan de M10 bout in de nokkenastandwiel. De nokkenas is 'gelocked'.



13) Nu moet de krukas worden gelocked. Links naast het vliegwiel zit een lastig verstopt gat (als je het niet ziet, voelen).
Hier kan de boor in (met de achterkant erin stoppen). Het kan zijn dat je het wiel iets heen en weer moet
bewegen om de boor erin te laten gleiden. Je hoeft hier geen kracht voor te zetten!








14) Nokken- en krukas zijn nu gelocked. Zet de auto in zijn vrij zodat de assen niet meer kunnen draaien. Blijf er nu ook vanaf omdat je de nokkenas en krukas hebt gelocked. Bekijk de draairichting van de D-riem (staat pijltje op) en zorg ervoor dat je straks dezelfde draairichting voor de nieuwe riem hebt.
Teken met typex oid de nokken- en krukastandwielen af. De waterpomp en spanrol hoeven niet te worden gemarkeerd.




15) Draai de spanrol los. Dit is het ronde 'ding' zonder tandwielen waar de d-riem over heen gaat. Kan niet missen. Hierdoor gaat de spanning van de d-riem af en kun je hem er nu af halen.



16) Nu je de spanrol in je hand hebt kun je hem eens laten draaien. Als je aan de spanrol draait mag je geen ijzer-op-ijzer geluiden horen. Is dit het geval dan moet je hem zeker vervangen! Als de spanrol namelijk vastloopt breekt de d-riem met alle gevolgen van dien. Schuurt de spanrol niet, is het toch nog steeds aan te raden hem te vervangen.

Als je de waterpomp niet gaat vervangen (wel aan te raden) kan je de volgende stap overslaan.

17) Draai de dop van het expansievat (vaatje waar je de koelvloeistof bijvult, linksachter) los. Als je de ontluchtingsplekken weet, deze ook even losdraaien. Nu kan het koelvloeistof er makkelijker uitlopen. Linksonderaan de radiateur zit een dikke slang. Zet er een emmer onder.
Schroef nu de slangklem los en haal de slang los. Het koelvloeistof zal in de emmer lopen.
De waterpomp zit soms erg vast dan zal je er wat tikken met een hamer tegen moeten geven. Ik heb er zelf wel een uur over gedaan. Als het koelvloeistof eruit is de dop terugplaatsen en de ontluchtingsventielen weer aandraaien. De slang los laten hangen zodat je er makkelijker bij kan.
Hierna de nieuwe waterpomp plaatsen met vloeibare pakking ertussen. De bouten om en om aandraaien en kijken of hij nog goed ronddraait.








18.) Als je de spanrol gaat vervangen kan je hem nu omwisselen. Draai de bout van de spanrol losjes aan zodat hij vrij kan ronddraaien. Anders krijg je de nieuwe d-riem er straks niet om.



De nieuwe riem plaatsen

19) Kijk of de M10 bout nog goed in de nokkenas zit. Kijk ook of de boor nog goed in het vliegwiel zit.
Probeer de krukas (met niet teveel kracht) iets heen en weer te doen. Als het goed is wil dat niet door de boor. De aftekenpunten op de krukas moeten nu weer overeenkomen.

20) Maak de tandwielen en de omgeving eromheen goed schoon, zorg dat alle olie weg is.

21) Pak de nieuwe distributieriem.

Dingen waar je op moet letten:
- je mag hem niet knikken omdat de vezels in de riem dan stuk gaan. Dus zo weinig mogelijk scherpe bochten maken straks.
- Let op het pijltje bij het plaatsen van de nieuwe riem. Het pijltje moet in dezelfde positie staan als bij foto 12.
- De riem moet in het midden van de tandwielen komen.
- De riem mag niet onder de olie komen te zitten.


22) Leg de d-riem eerst om de krukas en daarna om de nokkenas. Het stuk tussen de krukas en nokkenas moet vrij strak staan, want alle speling moet bij de spanrol uitkomen. Je kunt hem zo'n 1 a 2 cm heen en weer doen. Je hoeft hem niet met kracht erop te zetten. Als je niet uitkomt dan kan je heel iets de nokkenas of krukas bewegen, let erop dat de M10 bout en boor nog goed zitten!

23) Leg de d-riem vervolgens over de waterpomp en dan aan de andere kant langs de spanrol. Hiervoor moet je de spanrol iets verdraaien zodat je de meeste ruimte krijgt.

24) Nu is het tijd om het zelf gemaakte gereedschap te gebruiken om de riem op spanning te zetten. Dit gebeurd met de spanrol.
- Zet een ringsleutel 13 om de bout van de spanrol.
- Hang het gewicht onder de auto en druk de vierkante bout in het andere gat van de spanrol (jah daar is dat gat voor!). Zorg ervoor dat de arm naar links hangt, zie foto.
- Laat nu het gewicht hangen, de spanrol zal draaien.
- De arm van je tooltje (het aluminium staafje) moet zo horizontaal mogelijk zijn, om de juiste kracht op de spanrol uit te oefenen. Dit kan je afstellen door de bout van je tooltje iets los te maken, af te stellen en weer vast te draaien. Controleer daarna of hij nog steeds recht zit. Eventueel gebruik maken van een waterpas. 24e) Draai de spanrol aan met een kracht van 23Nm.





25) Controleer nogmaals of de riem op tijd staat. Zo ja, verwijder de M10 bout en de 6mm boor. Niet vergeten!

26) Zet een ratel of ringsleutel om de middenste krukasbout (die bout waar je eerst vanaf moest blijven) en draai de krukas 4x rond.
Let erbij dat de riem mooi in het midden zit. Na 4x ronddraaien controleer je of de riem nog goed zit en moet je hem volgens de haynes opnieuw op spanning zetten (bij mij gebeurde er niets).

27) Draai de krukas nog 2x rond. Kijk of de nokkenas en krukas nog op tijd staan. Controleer ook of de riem in het midden van de tandwielen zit.

28 ) Als dit het geval is kan je alles weer in elkaar zetten:
- De bougies
- Kappen van de distributieriem en de poelie op de krukas
- De v-snaar (let op pijltje, met de klok mee) plaatsen. Let erop dat de spanning goed is, in het midden mag de riem een speling van 5 mm hebben. Hierna de dynamo aandraaien.
- De onderste radiatorslang
- De kap wat achter het wiel zit.
- Vliegwiel kapje
- de accu aansluiten

Als je de koelvloeistof er uit hebt gelaten:
29a) De koelvloeistof weer bijvullen en ontluchten dmv het ontluchtingsventiel bij de thermostaat (imbus) en het dopje middenvooraan op de koelvloeistofslang. Laat de dop van het expansievat eraf zodat er geen druk kan worden opgebouwd! Anders spuit de (hete!) koelvloeistof je straks om de oren.
Loop alles nog een keer na en start de auto en hou de temperaturen in de gaten. Laat hem opwarmen totdat de radiatorfan aanslaat. Dit kan je helpen door hem stationair 2000 rpm te laten lopen. Ontlucht nu nog een keer, pas op de vloeistof is warm!
De dop van het expansievat kan er weer op. Als de motor toch heet loopt heb je hem waarschijnlijk niet goed ontlucht.





Als je de koelvloeistof er niet uit hebt gelaten:
29b) Loop alles nog een keer na en als alles goed is kan je je auto nu starten met een nieuwe distributie riem! icon_clap.gif

30) Ten slotte adviseert Haynes om zo snel mogelijk de distributieriem spanning te laten controleren bij een peugeot garage.