Log me automatisch in bij elk bezoek
Seppie's 205 forum index | Motorische vragen | Stop + KVS lampje
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Volgende Laatste
Welkom op Seppie's 205 forum
 Nieuwe berichten  Gebruikerslijst  Mijn Profiel  Mijn Inbox  Help  Zoeken  Registreer  Inloggen
 
Onderwerp: Stop + KVS lampje
ruudb



Geregistreerd op: 21-08-2011
Berichten: 21
Woonplaats: Delft

Status: Offline
111873Geplaatst: Fri Sep 06, 2013 18:50     Onderwerp:   

Beste mensen,

Zoals bij veel 205jes branden mijn stop+KVS lampjes mij te snel, maar ik heb toch een nieuw topic aangemaakt omdat ik wellicht ook een ander probleem heb. Hopelijk vervuilt het dit forum niet, maar blijft het juist overzichtelijk.

Het betreft een 1.4 Generation uit 1997 met 165xxx op de klok. Ik heb al langer het 'probleem' dat de stop+KVS lampjes gaan branden bij langere tijd 'hoge' snelheid, maar het lijkt erger te worden. Bij aanschaf (aug 2011) was dit bij 10 minuten 150 rijden, sinds vandaag bij 15 minuten 110 rijden. De lampjes schakelen gelijktijdig met de koelventilator aan een uit (stationair draaiend opgemerkt).
Hij verbruikt wat koelvloeistof, en er ligt redelijk wat olie in het expansievat. Geen witte rook, vette ramen of stank in interieur. Olie deze zomer vervangen, waarna het overigens wat beter ging. Distributieriem en waterpomp zomer 2012 vervangen.

Nu lees ik overal dat de originele sensor te lang is en dat die vervangen moet worden of dat er een ringetje tussen moet. Ik hoop dat dit het probleem is, maar gezien het feit dat het verergert vrees ik het niet. Helaas ben ik uit alle fora nog steeds niet duidelijk geworden welke sensor het nu precies is. Hier de sensors die ik kan vinden, weet iemand welke het betreft?







Omdat ik vermoed dat het de sensor niet is (of althans niet volledig) ga ik vanavond radiator en expansievat spoelen. Motor lukt helaas niet omdat ik geen pakking thermostaat heb (en die moet verwijderd worden om motor te spoelen, of heeft iemand andere tips?)

Iemand die mij kan vertellen wat welke sensor is, en wellicht nog andere ideen?
Alvast bedankt!
_________________________________________
edited by ruudb (2013-09-06 18:53:16)
Naar boven  
Henk50



Geregistreerd op: 11-07-2008
Berichten: 302
Woonplaats: Veenendaal

Status: Offline
111876Geplaatst: Fri Sep 06, 2013 19:29     Onderwerp:   

Het is de onderste foto en dan de rechter sensor (B).
Ken je dit draadje: http://www.pug205.nl/view.php?pid=2&fid=16&tid=10061&tp=1
Ik heb dus de sensor vervangen door een met een hogere temperatuur en de fan-switch vervangen. Mijn dochter is er nu mee naar Italie en heeft geen problemen meer gehad. Maar een nieuwe van 110graden is meestal ook voldoende.
_________________________________________
Peugeot 205 1.4i Generation 1998
Peugeot 309 diesel 1993
edited by Henk50 (2013-09-06 19:36:13)
Naar boven  
ruudb



Geregistreerd op: 21-08-2011
Berichten: 21
Woonplaats: Delft

Status: Offline
111877Geplaatst: Fri Sep 06, 2013 19:39     Onderwerp:   

Henk, bedankt voor je snelle antwoord!
Ik kende dat andere topic ja, en qua sensor ben ik nu geholpen. Ik ga 'm binnenkort vervangen, voor 't geld hoef je het niet te laten...

Omdat het probleem bij mij echter erger wordt leek het mij nuttig om een apart topic te maken.
_________________________________________
Naar boven  
Henk50



Geregistreerd op: 11-07-2008
Berichten: 302
Woonplaats: Veenendaal

Status: Offline
111879Geplaatst: Fri Sep 06, 2013 19:45     Onderwerp:   

Klopt, verschijnsel is dat de sensor in de loop van de tijd bij een steeds lagere temperatuur inschakelt. Ik sluit niet uit dat vervuiling van koelvloeistof met olie zorgt voor een slechtere koeling. Dan gaat het lampje ook eerder aan.
_________________________________________
Peugeot 205 1.4i Generation 1998
Peugeot 309 diesel 1993
edited by Henk50 (2013-09-06 19:47:39)
Naar boven  
joospeugeot



Geregistreerd op: 14-11-2010
Berichten: 1385
Woonplaats: kerkrade

Status: Offline
111884Geplaatst: Sat Sep 07, 2013 01:43     Onderwerp:   

Henk50 schreef:
Klopt, verschijnsel is dat de sensor in de loop van de tijd bij een steeds lagere temperatuur inschakelt. Ik sluit niet uit dat vervuiling van koelvloeistof met olie zorgt voor een slechtere koeling. Dan gaat het lampje ook eerder aan.


het grappige is dat deze sensor niet nat in de kop zit. draai je deze eruit komt er geen druppel water uit.
ik heb er ook al eens een paar keer raar naar staan kijken.....
_________________________________________
joospeugeot, groot peugeot bezitter.

met oa een 205 xe met accent
en een 205 cabriolet met gasinjectie g3
Naar boven  
Henk50



Geregistreerd op: 11-07-2008
Berichten: 302
Woonplaats: Veenendaal

Status: Offline
111885Geplaatst: Sat Sep 07, 2013 08:06     Onderwerp:   

Ja, mij ook in eerste instantie, anderzijds (zie mijn rectie in het andere draadje over dit onderwerp) is het toch wel logisch, want als deze sensor actief wordt is de kans toch wel heel groot dat alle koelvloeistof inmiddels uit de kop verdwenen is.
_________________________________________
Peugeot 205 1.4i Generation 1998
Peugeot 309 diesel 1993
Naar boven  
ruudb



Geregistreerd op: 21-08-2011
Berichten: 21
Woonplaats: Delft

Status: Offline
111898Geplaatst: Mon Sep 09, 2013 09:22     Onderwerp:   

Is die sensor de enige die de betreffende lampjes aanstuurt? Dan lijkt het er bij mij op dat die sensor toch ook niet deugt; lampjes gingen namelijk gelijktijdig met koelfan aan (of die sensor is k kapot...). Binnenkort ga ik 'm in ieder geval vervangen.

Afgelopen weekend koelvloeistof vervangen en radiator gespoeld. Motor helaas niet; had geen thermostaatpakking voorhanden.
Koelvloeistof zat er pas jaar in (zomer 2012 distributieriem, waterpomp en thermostaat gedaan) en was nog kraakhelder op hier en daar een klein vlokje sludge na. In de dop van de radiator zat achter wel 1 a 2 cm sludge. In olievuldop helemaal niets.
Expansievat van kvs zat veel olie in. Slang van radiator naar expansievat zat ook verstopt met sludge. Deze twee grondig schoongemaakt, en vandaag na 40km snelweg geen probleem. Lampjes gaan ook niet meer aan samen met koelfan.

De druk in het koelsysteem is toch hoger dan olie, dus zou ik veel sludge verwachten, en niet per se olie in de kvs. Iemand een idee?
_________________________________________
Naar boven  
Henk50



Geregistreerd op: 11-07-2008
Berichten: 302
Woonplaats: Veenendaal

Status: Offline
111899Geplaatst: Mon Sep 09, 2013 10:50     Onderwerp:   

Ik dacht dat er ook een niveau-sensor in de radiator een lampje aanstuurde. De olie in de KVS komt omdat de afdichting van de oliedrukleiding naar de kop (net boven de dynamo) in de koppakking richting het KVS gaat lekken. Die druk is hoger.
_________________________________________
Peugeot 205 1.4i Generation 1998
Peugeot 309 diesel 1993
Naar boven  
ruudb



Geregistreerd op: 21-08-2011
Berichten: 21
Woonplaats: Delft

Status: Offline
111900Geplaatst: Mon Sep 09, 2013 10:58     Onderwerp:   

Henk50 schreef:
Ik dacht dat er ook een niveau-sensor in de radiator een lampje aanstuurde.

Die sensor geeft toch laag-niveau aan ipv temperatuur?

Henk50 schreef:

De olie in de KVS komt omdat de afdichting van de oliedrukleiding naar de kop (net boven de dynamo) in de koppakking richting het KVS gaat lekken. Die druk is hoger.

Is dit een bekend probleem met de 205'jes? Ik verwacht dat ik over ca 1 jaar wel een nieuwe wagen koop (dan werk ik hopelijk), dus koppakking vervangen zit ik niet echt op te wachten. Kan ik doorrijden mits ik regelmatig koelsysteem spoel, of is dat echt een slecht idee?
_________________________________________
edited by ruudb (2013-09-09 10:59:25)
Naar boven  
Henk50



Geregistreerd op: 11-07-2008
Berichten: 302
Woonplaats: Veenendaal

Status: Offline
111902Geplaatst: Mon Sep 09, 2013 13:26     Onderwerp:   

Ja, bij de 205 TU moet je een keer de koppakking vervangen, is overigens heel goed zelf te doen, dan is het ook niet zo duur. Zie FAQ. Meestal zie je drap in de KVS en olielekkage in de buurt van de dynamo. Je kunt er lang mee doorrijden, het wordt gewoon steeds erger en een keer zal ie wel doorslaan naar een cilinder en dan moet je er echt wat aan doen (en dan iha ook de kop vlakken).
_________________________________________
Peugeot 205 1.4i Generation 1998
Peugeot 309 diesel 1993
Naar boven  
 
Seppie's 205 forum index | Motorische vragen | Stop + KVS lampje   Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 Volgende Laatste